Tokyo 2019 deel 1 - Shibuya, Omotesando, Ginza, Daikanyama en meer

In April heb ik vakantie gevierd in het land waar ik al van kleins af aan heen wil: Japan! Als iemand mij vroeg waar ik het liefste heen zou willen reizen, dan was het antwoord altijd Japan. En dit jaar was het zover! Samen met een vriendinnetje heb ik twee weken in Tokyo doorgebracht en één week in Kyoto. Ik heb zó veel foto's gemaakt en zó veel toffe adresjes gevonden dat één blogpost niet genoeg is. In een reeks van 4 (!) blogposts zal ik verslag uitbrengen van deze vakantie en mijn favoriete plekken met jullie delen!

Omotesando

Tokyo is zó ontzettend groot, dat je makkelijk 1 dag over een bepaald gebied kan doen. Dit is ook een beetje hoe wij het hebben aangepakt; van tevoren kijken naar welke wijk in Tokyo we willen, en dan daar in grote lijnen uitstippelen wat we die dag willen doen. We trappen af met de eerste plek die we bezochten, namelijk: Omotesando! Dit vond ik een ontzettend fijne buurt met een hele relaxte vibe. De hoge flats in het centrum hebben in dit deel van de stad plaatsgemaakt voor stijlvolle (en dure) huizen en winkelstraten. In Omotesando vind je vooral high-end winkels. Deze buurt staat voor mij op een verdiende 2e plek als fijnste buurt om te winkelen in Tokyo (de winnaar komt later aan bod)!

In deze buurt vind je Café Kitsuné, een hip café van de bedenkers van modemerk Maison Kitsuné. De koffie's zijn heerlijk, vooral de matcha latte is ontzettend lekker. Daarnaast kan je er ook genieten van een ontbijtje, of koekjes in de vorm van een vosje (kitsune is het Japanse woord voor vos). Overpriced, dat wel, maar alles voor de Insta, toch?

Nog twee fijne adresjes in het fashionable Omotesando: het vintagemode walhalla op de eerste foto zie is Amore Vintage, een fantastische plek die zich specialiseert in luxe vintage. Wat een keuze, en zo'n beetje alles in perfecte staat! Helaas waren de Chanel tassen om die reden nog steeds een paar duizend piek, maar als je er voor gespaard hebt kun je hier wel een heel mooi en vooral uniek model shoppen. Het gezellige café op de foto ernaast is Blue Bottle Café, een heerlijke koffietent die vrij verstopt zit in een zijweg, alleen bereikbaar met een klein trapje. Een heerlijke plek om even van het shopgedruis pauze te nemen of om te genieten van een ontbijtje. Als het lekker weer is, kan je genieten van een ijskoffie op het terras en beneden naar het stijlvolle Aoyama kijken.

Ik heb in Tokyo ook mijn nagels laten doen bij Virth + Lim! Deze salon had ik gezien in een vlog van Anna Nooshin en hun stijltje sprak mij heel erg aan; heel uniek en bijzonder, maar niet over de top. Toegegeven, het was echt wel prijzig, maar ik heb 3 weken lang genoten van het feestje op mijn nagels. De foto doet het niet goed recht; elke nagel was haast een kunstwerkje met glittertjes en steentjes, met enorme precisie op iedere nagel gelegd. Iedere keer als ik naar mijn handen keek werd ik vrolijk!

We liepen vanuit Omotesando richting Harajuku waar we Kiddy Land vonden: een speelgoedmekka, waar je zo'n beetje van iedere karakter of populaire franchise speelgoed vindt, van Studio Ghibli naar Sanrio tot Star Wars. Op de rechterfoto zie je een lobster roll van Luke's Lobster, een kanshebber voor de titel allerlekkerste broodje ooit. Mijn eerste Luke's Lobster heb ik gegeten in New York en sindsdien krijg ik het broodje niet meer uit mijn hoofd. Zó gelukkig was ik, dat ik nu halsoverkop een filiaal in Tokyo tegenkwam!

Harajuku

Waar Omotesando meer voor de luxe shopper is, is Harajuku meer hip, vol met aparte boetiekjes, schreeuwerige eettentjes en bont uitgedoste jonge mensen. Hier zijn zó veel indrukken, kleuren en stijlen te vinden. Ik vond deze buurt persoonlijk iets minder gaaf, ik denk dat ik er meer van had verwacht. Het aantal harajukumeisjes dat we zagen viel vies tegen. Ook was het toen wij gingen ont-zet-tend druk en de enige manier van voortbewegen in Takeshita Dori (de bekendste winkelstraat in Harajuku) was langzaam achter elkaar schuifelend. Maar, ondanks dat was het genieten van alle indrukken en is een buurt in Tokyo kiezen uit goed, beter, of best.

Ken jij het fenomeen 'Line Friends'? Op de eerste foto zie je de winkel van Line Friends. Het was een regelrechte eyeopener voor mij hoe populair dit is in Azië. Deze winkel was PACKED. Blijkbaar zijn Line Friends de populaire karaktertjes die worden gebruikt op de Aziatische variant van WhatsApp: Line. Als marketeer vind ik dit dus echt mateloos interessant.

Hoe populair de vorige winkel bij het Aziatische publiek was, zo uit mijn dak ging ik zelf in deze winkel. Dit is de nieuwste winkel van LUSH Labs, compleet gewijd aan bath bombs. Ja, dat lees je goed. Alleen. Maar. Bath bombs. Overal waar je kijkt. Serieus, er was zelfs een lopende band die door de winkel liep gevuld met bath bombs. Ook waren er exclusieve bath bombs in de vorm van sushi, ninja's en lucky cats. Gek genoeg heb ik niets gekocht. Ik was bang dat het zou breken in de koffer. En ik denk dat ik gewoon iets te overwhelmed was om een goede keuze te kunnen maken. Gelukkig hebben we de foto's nog.

Ueno Park

Al jarenlang was het een droom van mij om de kersenbloesem te mogen zien bloeien in Japan. We hebben daarom ook onze vakantie zo gepland dat we de grootste kans hadden dat de kersenbloesembomen in bloei stonden. Dit is altijd moeilijk om te voorspellen, omdat dit afhankelijk is van allerlei weersomstandigheden en de kersenbloesem maar een hele korte periode (een paar dagen) goed in bloei staat. Maar, we hadden geluk. De kersenbloesems stonden vol in bloei!  Ik kon mijn geluk niet op. Wat een adembenemend uitzicht is dit.

Wat ik zo fantastisch vindt aan Tokyo, is het enorme contrast dat te vinden is in de stad: aan de ene kant is het een hypermoderne stad die zó efficiënt is, met hoge gebouwen, luxe winkels, neonlichten en talloze eetgelegenheden. Aan de andere kant hebt je de traditionele kant en vind je de tempels, de rijke cultuurgeschiedenis, de theeceremonies en het prachtige vakmanschap dat jarenlang is geperfectioneerd. Oud versus nieuw; het moderne omarmen, maar de geschiedenis en de culturele erfenis niet vergeten en in ere houden. Zó bijzonder om te zien.

Akihabara

Van de kersenbloesems gaan we terug naar deneonlichten Akihabara is 'electric town' en staat bekend om de gigantische hoeveelheid anime & manga winkels en elektronica warenhuizen. Dit is hét centrum voor tech- en geek culture liefhebbers. Hoewel ik mezelf echt wel schaar onder de noemer 'geeks' (ik ben gek op gamen en heb heus een paar anime's gekeken in mijn leven), vond ik dit zelf één van de minste buurten in Tokyo; het voelde alsof de buurt zijn beste tijd heeft gehad. De winkels voelden verouderd aan en soms zelfs een beetje smoezelig. Ik kan me voorstellen dat een aantal jaren terug, toen geek culture nog niet zo wijd geaccepteerd werd, dit één van de weinige plekken in de wereld was waar deze cultuur zo tot uiting kwam. Nu voelde het voor mij als vergane glorie.

Er zijn een paar redenen waarom Ichiran de allerlekkerste plek is om ramen (Japanse noedelsoep) te eten. Ten eerste is de kwaliteit fantastisch. Then tweede is de manier van bestellen heel bijzonder: je kan je bestelling compleet customizen met een bestelformuliertje dat je krijgt. Jouw gepersonaliseerde bestelling voer je vervolgens in op de automaat die je ziet op de eerste foto. Die machine spuugt een ticket uit, die je meeneemt naar je booth en tevens de derde reden waarom Ichiran fantastisch is - je eet je ramen in een persoonlijke booth die jou met een luikje scheidt van de koks. De koks doen jouw luikje open, je geeft je ticket met je bestelformulier aan de koks. Nadat ze jouw je ramen hebben gegeven gaat het luikje weer dicht en kan je zonder afleidingen genieten van jouw ramen. Overigens kan je het luikje naast je wel openen, zodat je wel gezellig met je metgezel kan kletsen. Weer een puike demonstratie van de Japanse efficiëntie.

Shibuya

Shibuya is voor mij het hartje van Tokyo; als mensen het beeld van Tokyo voor zich zien van de drukte, de stad en de moderne gebouwen, dan denken ze meestal aan Shibuya. Hier bubbelt en bruist het, de energie is haast tastbaar. Hier heb je trendy winkels, uitgaans- en eetgelegenheden, en het drukste kruispunt ter wereld: Shibuya Crossing. Als je geluk hebt kan je bij de Starbucks boven de kruising een plekje vinden en met een latte uitkijken op dit tafereel waar letterlijk duizenden mensen tegelijk overheen lopen. Maar, nergens ter wereld heb ik het zo efficiënt gezien als hier. Niemand botst of loopt tegen elkaar, iedereen volgt de onzichtbare gebaande paden. Ongelofelijk om te zien!

Bij het station van Shibuya is ook het beeld van Hachi te vinden, het waargebeurde verhaal van de trouwe hond die op zijn baasje bij het station bleef wachten om hem op te halen, nadat de man was overleden (die je ook misschien kent van de film) is hier vereeuwigd. Hier wacht de nu stenen Hachi voor eeuwig... Er komen hier ontzettend veel toeristen om een eer te bewijzen aan deze hond.

De Japanners zijn zó trots op Hachi, dat ze hem zelfs op de bussen hebben gezet! Hoe leuk! Op de rechterfoto zie je Shibuya 109, een 10 verdiepingen hoog modewarenhuis waar jonge, trendbewuste meiden hun kleding scoren. Niet helemaal mijn stijl, maar wel tof om een kijkje te nemen. Al is het alleen al om de enorme roze taart te zien. Ik zeg het je, Japanse winkels zijn echt next level qua aankleding.

Daikanyama

Op aanraden van anderen bezochten we ook een bezoekje aan de wijk Daikanyama, die ook wel bekend staat als "het Brooklyn van Tokyo" en dit vind ik de perfecte omschrijving van deze heerlijke buurt. Daikanyama heeft een moderne en relaxte vibe en voelt als een oase van rust in de drukke stad. Hier vind je high-end winkels, kunstgalerijen en hippe cafeetjes.

Le Cordon Bleu is één van de bekendste Franse culinaire academies, geboren in (waar anders) Parijs en is nu te vinden over de hele wereld in een paar selecte steden. Hier kan van je heerlijke gebakjes en koffie genieten. De architectuur in Daikanyama vond ik heel bijzonder; modern, geen enkel gebouw is hetzelfde. Om je ogen uit te kijken. Van rijtjeshuizen hebben ze hier nog nooit gehoord.

Het bijzondere gebouw op de eerste foto is Daikanyama T-Site, waar je een prachtige beroemde boekenwinkel, cafés, winkels en galerijen vindt. Vooral de boekenwinkel, Tsutaya Books is een grote aanrader. Ook al zijn de meeste boeken uiteraard Japans, alleen al rondlopen, de sfeer proeven en genieten van de prachtige vormgeving van de boeken is al enorm genieten.

Ginza

Tot slot, dan met stipt op nummer één mijn favoriete wijk om te winkelen in Tokyo: Ginza! Met winkels als Chloé, Chanel en Louis Vuitton is dit dan ook meteen één van de meest luxe en duurste wijken van Tokyo, maar er is zeker voor elk budget iets tofs te vinden. Zo is er bijvoorbeeld ook een gigantische Uniqlo, kun je beauty shoppen bij de warenhuizen (Ginza Six of Mitsukoshi) of gebakjes halen bij Shiseido Parlour! In het weekend sluiten ze de autowegen en kan je als voetganger gewoon over de weg lopen, zoals je op de foto hierboven kunt zien. Bijzonder om mee te maken!

Één van mijn favoriete winkels ever is Dover Street Market. Deze bijzondere winkel is in meerdere steden is naast Tokyo nog te vinden in New York en de flagship store in Londen, maar deze Dover Street Market in Ginza is echt héél mooi. Het is haast een galerij, met bijzondere kunstinstallaties en modeconcepten. Hier vind je street fashion en zelfs een bakkerij en een dakterras op de bovenste verdieping. Heerlijk om hier een kijkje te nemen en te genieten van de mooie kleding en de creatieve sfeer!

Als je gek bent op stationary, dan kan je Itoya niet overslaan: dit is een warenhuis compleet gewijd aan stationary! Hier vind je maar liefst negen verdiepingen aan pennen, papier, notebooks kantoorartikelen en zo'n beetje alles wat je stationary-loving hart maar kan bedenken. Dit is ook een hele goede plek om toffe souvenirs en cadeautjes voor het thuisfront shoppen, zoals washi-tape! Gegeven dat het thuisfront net zo'n stationary lover is als jij, uiteraard.

En zo komt er na 2000 woorden (ja, echt! Hoe knap als je tot hier hebt gelezen) een einde aan het eerste deel van mijn reisverslag. Zoals je merkt; ik ben best ondersteboven van deze fantastische stad en dit bijzondere land. De convenience stores, de schreeuwende neon reclames, de keurige rijen voor de metro maar vooral de mensen die zó hartelijk, beleefd en behulpzaam zijn zal ik nooit vergeten. Van de beleefdheid kunnen we hier nog wat van leren en hoop ik écht vast te kunnen houden.

In het volgende deel zal ik vertellen over wat we hebben beleefd in onze tweede week in Tokyo en verkennen we o.a. Shinjuku, Asakusa en Shimokitazawa!  

Vorige
Vorige

Tokyo 2019 deel 2 - Asakusa, Shinjuku, Tokyo DisneySea!

Volgende
Volgende

Afternoon tea bij: Sketch