Reisverslag: 96 uur in Parijs

Na dit mega turbulente jaar dat we tot nu toe achter de rug hebben, was ik nodig toe aan een vakantie. Mijn vriend Thijs had me verrast met een weekend naar de stad van de liefde! In dit Parijs reisverslag lees je over wat we hebben gedaan, waar we hebben gegeten, geslapen en gekeet!

Parijs Reisverslag

Een paar opmerkingen vooraf:

• Augustus vond ik niet als de beste tijd om naar Parijs te gaan. Hoewel het heerlijk zonnig weer was en de stad zelf rustig door o.a. de coronacrisis en omdat de meeste Parijzenaren zelf met vakantie gaan. Dit laatste betekende dat veel onafhankelijke en kleine restaurantjes en winkeltjes (juist de gene die ik zo leuk vind) deze maand dicht zijn.

• Als je besluit om tijdens deze periode te reizen, vind ik het belangrijk om je ten alle tijde aan de coronamaatregelen te houden. Omdat je te gast bent in dit land. Dus, dat betekent gewoon je mondkapje dragen waar dit verplicht is (en liefst nog vaker) en je bewust zijn van de regels die gelden.

• Op de derde dag dat wij er waren, veranderde het reisadvies vanuit Nederland naar Parijs van geel naar oranje. Daarom heb ik mijn verantwoordelijkheid genomen en ben ik bij thuiskomst 10 dagen in thuisquarantaine gegaan.

Dag 1

De heenreis deden we met de Thalys. Dit vond ik erg fijn, omdat ik treinreizen ontspannender vind dan vliegreizen en we gewoon op de trein konden stappen in mijn woonplaats Rotterdam, zonder gedoe met security. Anders dan mijn vorige reis naar Parijs hadden we nu te maken met de coronamaatregelen. Zo waren mondkapjes in de trein verplicht.

De reis verliep prima en 3 uur later stonden we middenin Parijs! Ik blijf het bijzonder vinden hoe makkelijk we in Europa de grens over kunnen en in een totaal ander land zijn. Omdat Google Maps aangaf dat het 20 minuten lopen was naar het hotel en we daar geen zin in hadden met onze koffertjes, bestelden we een Uber naar het hotel. We stapten in bij een best bijzondere chauffeur, die erop stond dat we heus naar het hotel hadden kunnen lopen omdat het maar 5 minuten was (maar dit was niet waar, op de terugweg hebben we de route wel gelopen).

Onze basis die we hadden gekozen om te overnachten en vanuit daar Parijs te verkennen, was het heerlijke Hotel des Grands Boulevards.

👉🏻 Een uitgebreidere review over hoe wij ons verblijf hebben ervaren kan je hier lezen!

Nadat we onze koffers hadden uitgepakt, waren we klaar om Parijs onveilig te gaan maken. We namen de metro richting La Grande Épicerie. Dat is een enorme, meerdere verdiepingen hoge supermarkt voor delicatessen en luxe etenswaren. Ik houd van lekker eten, dus dit was voor mij echt enorm genieten. Je kunt er werkelijk alles vinden. Van foie gras tot fruits de mer, van chocola tot hele truffels, kazen, vleeswaren, allerlei soorten koffie en thee, snoepgoed en champagne... Je kunt het zo gek niet bedenken, maar je kan het allemaal vinden. Voor foodies is dit een walhalla.

Daarna liepen we wat rond, gewoon, een beetje struinen door de stad. Zoals het hoort in Parijs. We namen onderweg een ijsje bij Amorino. Zo'n leuke ijssalon is dat! Je kan zo veel smaken kiezen als je wilt, en dan maken ze er een bloem van zoals je op de foto hierboven kunt zien. Ik koos voor hazelnoot, pistache en framboos. Mijn favoriete combinatie! Daarna ploften we neer bij een willekeurig ramententje voor het avondeten.

Dag 2

We begonnen de dag door een ontbijtje te halen bij Farine & O: croissants en pain au chocolat. We hadden namelijk gelezen dat bij deze typische Franse boulangerie je de allerlekkerste croissantjes van Parijs kan eten. En daar was niets van gelogen. Het deeg was enorm knapperig, maar boterachtig  en zo zacht van binnen. Zó lekker!

Onze activiteit van de dag was een bezoek aan het Louvre museum. We waren er beide nog nooit geweest. Wat een prachtig, immens museum is dit! Zo bijzonder om hier te lopen. Ondanks corona waren er nog best wat mensen, maar het was niet zó druk dat de mensen je van de sokken liepen. Ondanks de rust hebben we de Mona Lisa alleen nog van veraf gezien - we vonden de enorme rij die voor het schilderij stond het niet waard om in te gaan staan.

Na ons bezoek maakten we een korte koffie pitstop bij Café Kitsuné. Dit heerlijke café heeft alleen vestigingen in Tokyo en Parijs, dus als er een Café Kitsuné in de buurt is kan ik deze niet overslaan. Ik nam een matcha latte, m'n lief een espresso. Met een gevulde benzinetank konden er weer tegen aan.

We besloten een Lime (een soort Felyx, maar dan voor elektrische steps, zó leuk!) te pakken naar Le Bon Marché om te winkelen. In dit fantastische, enorm luxe warenhuis vind je toffe merken die anders moeilijk in Europa te vinden zijn. We werden hier ontzettend vriendelijk geholpen. Het voelde alsof de Parijzenaren blij en dankbaar waren om toeristen te mogen ontvangen. Bij Biologique Recherche kreeg ik een hele tas vol samples mee, en bij Aesop mochten we onze handen wassen met de heerlijke producten. Zo fijn om hier rond te lopen, inspiratie op te doen en de sfeer op te snuiven.

We konden het niet laten om nog toch nog even een keer een stop te maken bij La Grande Epicerie. Heb je ooit zo veel flessen mineraalwater bij elkaar gezien? Ik wist niet eens dat er zó veel merken water bestonden!

Omdat we veel te vieren hadden, besloten we een avondje fancy uit eten te gaan. Dit deden we bij Monsieur Bleu, bij het mooie Palais de Tokyo. Ondanks dat het terras gesloten was, hadden we een fantastisch plekje bij het raam, met uitzicht op de Eiffeltoren. We aten bruschetta vooraf, als hoofdgerecht allebei een goed stuk vlees (ik speenvarken, hij peking eend) met franse frites en mayo. Als toetje had ik een frambozen pavlova en Thijs had een vanille bourbon mille feuille.

Na afloop maakten we een wandeling op deze heerlijke zomeravond. In het donker lagen we op het gras en hebben we naar een schitterende Eiffeltoren gekeken. Het was zó'n magische avond!

Dag 3

Onze één na laatste dag in Parijs begon met een heerlijk ontbijtje in het hotel. Hoe mooi is het restaurant? Meer foto's kan je vinden in de hotel review!

In de ochtend hadden we kaartjes voor de Christian Louboutin expositie! Christian Louboutin is één van de meest beroemde schoenenontwerpers ter wereld. Zijn sexy, flamboyante ontwerpen kan je herkennen aan de glanzende rode zolen.

De expositie was enorm mooi een groots opgezet. In iedere ruimte waren andere aspecten van Louboutin's werk te ontdekken, met veel details over het proces van idee naar schoen en het leven van Louboutin zelf.

Als je de kans krijgt om deze zomer nog naar Parijs te gaan, kan ik deze expositie van harte aanraden. Zelfs Thijs, die van tevoren nog nooit van Christian Louboutin gehoord had, vond het fantastisch!

Na de expositie besloten we om rustig rond te wandelen in Le Marais en de Parijse sfeer op te snuiven. Le Marais is denk ik mijn favoriete gebied in Parijs. De sfeervolle straatjes zitten vol met gezellige koffiespots, onafhankelijke winkels en restaurantjes.

Avondeten deden we bij Bouillon Chartier, een typisch Frans restaurant. Hier heb ik voor het eerst escargots gegeten! Ik vond het lekker, maar niet geweldig. Ik zou het niet snel weer bestellen. Het smaakte voor mij een beetje als een taaie mossel met heel veel kruidenboter.

Na het eten maakten we nog een mooie avondwandeling en slootten we onze laatste nacht in Parijs af met heerlijke cocktails op het dakterras van het hotel.

Dag 4

Voordat we op de Thalys terug naar Rotterdam moesten stappen, hebben we ontbeten bij Hardware Societé. Bij dit plekje weten hoe ze ontbijt moeten serveren! Het is zo'n leuke plek een hele eigenzinnige kijk op brunch met creatieve gerechten. Ik had de mille feulle, een in bladerdeeg verpakt zalmtartaar, tonijn en twee gepocheerde eitjes. Daarna dronken we nog thee en koffie met een stuk broodpudding. Echt een enorme aanrader!

Omdat we bij thuiskomst 14 dagen in quarantaine gingen, besloten we proviand te halen in de vorm van macarons (die na dag 1 al op waren). Die kochten we bij Pierre Hermé, één van de grootste banketbakkers in Parijs. Hij ontving zelfs de titel Best Pastry Chef. Mijn favoriete smaken waren de ispahan (framboos, lychee en rozensmaak) en de vanille uit Madagascar macarons. Die met passievrucht smaak sla ik de volgende keer over.

Samengevat heb ik een hele fijne dagen in Parijs beleefd, ondanks de coronamaatregelen. Het was heerlijk om er even tussenuit te zijn. Terwijl ik dit artikel schrijf zit ik in quarantaine - maar het was het volledig waard!

Vorige

Hotel des Grands Boulevards Review