Zussenweekend in Kopenhagen

Kopenhagen: het epicentrum van Deens design, natuurwijn en stijlvolle mensen. Oh, en het eten niet te vergeten! Klinkt als het perfecte toneel voor citytrip met mijn zusje Floortje.

Na een soepele reis komen we aan in een zonnig Kopenhagen. De hemel is strakblauw, maar de zon schijnt en de lucht is fris en kraakhelder. We slapen in het 25hours hotel, wat ons was aangeraden door vrienden. Een fijnere uitvalbasis om Kopenhagen te verkennen, hadden we ons niet kunnen bedenken. Wat een waanzinnig fijn hotel is dit!

Bij binnenkomst maakt de imposante lobby al meteen indruk. In het midden staat een gigantische bar met vrolijke kleuren. Het licht komt binnen via een hoog glazen dak.

Het hele hotel is zó stijlvol!

De ruime kamer, met donker houten visgraat vloer en stijlvol interieur, is een feestje. De badkamer heeft blauw-wit geblokte tegels, een fijne regendouche en een gele wasbak. Het bed is zacht en fluffy. En, wat ik erg kan waarderen: het toilet is apart van de badkamer….

Kopenhagen heeft een gigantisch goede eetcultuur, dus qua leuke eetplekjes zit je hier goed.

We hebben de tip gekregen om smörrebröd (een typisch Deens gerecht bestaande uit roggebrood en uitbundige toppings, veelal bestaande uit vis) bij Aamanns 1921 te eten. Ik bestel die met garnaal en haring, Floortje met zalm en gefrituurde vis. Het is zó lekker! Beide zijn we gek op seafood, dus we zitten hier wel goed.

Als je van interieurdesign houdt, dan zit je hier goed. Het prachtige Deense design is overal. We struinen door luxe warenhuis Illums Bolighus en bezoeken de flagshipstore van designmerk HAY.

We maken een kleine wandeling over een brug naar Popl, een hamburgertent die is begonnen als pop-up van Noma (het beste restaurant ter wereld) maar nu zelfstandig draait. De burger is VERUKKELIJK! Met oude kaas, een waanzinnige saus en bijzonder mals vlees. De frietjes met chilimayo zijn al even lekker.

De metro pakken naar Juno the Bakery om wat Deense lekkernijen te proeven. We bestelden beide een kardemom broodje en een amandel croissant. WOW, wat is dit lekker! De perfecte combinatie van zoet en kruidig. We hebben een nieuwe verslaving ontdekt…

Links de waanzinnige Frama winkel, waar Floortje een cadeautje voor haar vriend shopt (en ik mijn vriend driftig over de app probeer te overtuigen dat we écht die luxe, fluffy handdoeken nodig hebben). Bij Frama hoort Apotek57, een hip lunchtentje. Het is heerlijk, maar dúúr! We tikken 50 euro af voor twee matcha lattes en twee wafels. Geschrokken: ja. Hebben we intens genoten: ook ja. 🙂

We bezoeken een enorme Ganni winkel en de prachtige Fillipa K winkel. Het is verbazingwekkend hoe prachtig mooi iedere winkel is. Kopenhagen is zó stijlvol! Bij Axel Arigato zie ik prachtige sneakers, maar 300 piek kan ik op dit moment met de verhuizing helaas even niet kwijt. Waar we wel kunnen slagen is keramiekstudio van Studio Arhoj. Wat een fantastische plek is dit! De winkel doet tegelijkertijd dienst als atelier, dus je ziet ter plekke de beeldige mokken, kommen en andere keramieken kunstwerken gemaakt worden. Hier laat onze zelfbeheersing ons compleet in de steek. Met een totebag vol breekbare spullen lopen we naar buiten.

We parkeren onszelf met een theetje bij Paludan Bog & Café, een sfeervolle plek die dienst doet als café en boekenwinkel tegelijk. Hier vermaken we ons een tijdje met onze eReaders. Dan is het tijd voor het avondeten. We pakken de metro naar Kodbyens Fiskebar. Geloof me, Kopenhagen is een paradijs voor seafood lovers. We genieten van mosselen, fish & chips, langoustines…

Vandaag hebben we behoefte aan cultuur! Na ons ontbijt (bestaande uit een kardemom broodje en een kaneelbroodje) lopen we naar het treinstation Norreport. Met nog een cappuccino to go van Coffee Collective, stappen we in de trein richting het Louisiana Museum of Modern Art.

Het Louisiana museum doet ons denken aan het Kröller Muller museum van thuis, er is namelijk ook een beeldentuin.

Wat is dit een prachtige plek! Naast de indrukwekkende kunstcollectie en tentoonstellingen, is het gebouw zelf waanzinnig. De architectuur lijkt wel verweven met de natuur, met veel hout en grote raampartijen waardoor je constant in verbinding bent met de beeldschone natuur om het gebouw heen. Je kan zelfs de zee zien, met kraakhelder blauw water.

Het museum stelt moderne kunst ten toon. Mijn favoriet is de Yayoi Kusama installatie.

Ook het café is een beleving op zich. Ze serveren heerlijke lunchgerechten. Floortje neemt een kalfscarpaccio met burrata, en ik de gerookte zalm met bietensalade.

Avondeten doen we bij de Gasoline Grill, een cult favoriet. In een oud benzinestation (dat nog steeds dienst doet!) zit deze kleine maar geweldige hamburgertent. De Butter Burger is fantastisch. Floortje vond deze lekkerder dan Popl burger, maar ik ben er nog niet over uit. Beide dikke aanraders. Na nog een cocktailtje in de bar van het hotel rollen we ons bedje in.

Onze één na laatste dag in Kopenhagen begonnen we met een wandeling naar St. Peters Bageri, de oudste bakker van de stad. We zijn weer gezegend met een felblauwe lucht en een stralende zon. Ik bestel (wederom) een kardemom broodje en kaneelbroodje. Floortje neemt een kaneelbroodje en een vanille broodje. Heerlijk!

Wandelend door ze zon doen we nog wat winkels aan, zoals het übercoole Han Kobenhavn (wat eerder voelt als een kunst tentoonstelling dan een kledingzaak) en prachtige designboekenwinkel New Mag, waar ik zo’n beetje alles wil kopen. Voor de lunch ploffen we neer bij Sonny, waar we het allerlaatste tafeltje weten te bemachtigen op de drukke zaterdag. Met een triomfantelijk gevoel bestellen we een tomatensoepje en frittata. Dan nog een toetje bij Studio X in de vorm van een cappuccino en een taartje. In de studio ernaast vergapen we ons aan de jurken van Cecile Bahnsen die eruit zien als pastelkleurige snoepjes, en het prachtige keramieken tafelservies.

De hele trip hebben we zo’n geluk gehad met het weer!

Ook het ontbijt in het hotel is geweldig. Er wordt onbeperkt champagne geserveerd, maar ook mijn favoriet: sparkling tea!

Hou je van mooie dingen, lekker eten en één van de meest waanzinnige steden waar ik ben geweest: dan is Kopenhagen jouw ding! Ik kom hier zeker nog eens terug. Wel met volle portemonnee, want 25% belasting op eten en drinken is niet grappig.