Taormina 2019 - de ultieme la dolce vita ervaring

Toen mijn ouders hun 25-jarige huwelijksjubileum wilden vieren, was de keuze snel gemaakt op welke manier we dat gingen doen - al lange tijd wilden we wel eens naar het plaatsje Taormina in Sicilië, waar lead zanger Jim Kerr van Simple Minds (een band waarvan mijn ouders groot fan zijn) een beeldschoon klein boutique hotel heeft geopend. Nadat mijn ouders verhalen en interviews met Jim hadden gelezen over hoe de beste man naar Taormina toe was gereisd en stapelverliefd werd op dit magische plaatsje, zelfs zó verliefd dat hij als side project een hotel heeft geopend, wilden wij ook ervaren hoe dat was. En als wij iets in ons hoofd hebben. is het verdomd moeilijk om dat er weer uit te krijgen.

We waren allemaal toe aan een échte relax vakantie - zonneschijn, de oceaan, lekker eten en helemaal niets doen. Echt even de batterij opladen in plaats van dagenlang door een stad heen banjeren of uitgebreide excursies doen. Na een soepele vliegreis van 3 uur landden we in Catania, Sicilië. Daar stond de chauffeur van het hotel ons op te wachten, een vriendelijke, kale man die ons tijdens de hele reis de oren van het hoofd kletste. Bijna een uur lang praatte hij over al het moois dat Sicilië te bieden heeft, en dan vooral op het gebied van eten. Tomaten, sinaasappels, citroenen, vis, kaas, honing, amandelen, pistache, druiven, wijn... elk stadje in Sicilië was wel beroemd om een bepaald exportproduct. Door de vulkaan Etna is de grond erg vruchtbaar en is het eten in overvloed aanwezig. Het water liep ons al in de mond.

We werden afgezet bij Villa Angela, het hotel waar we 11 dagen zouden verblijven. Omdat het hotel bovenop een bergwand staat, konden we meteen al genieten van het adembenemende uitzicht over Taormina en vulkaan Etna. Toen we de binnenplaats opliepen begroette een heerlijke zoete geur van Toscaanse jasmijn ons. Ada, de mega vriendelijke dame van de receptie, verwelkomde ons hartelijk en begeleidde ons, na een uitgebreide uitleg over het hotel, Taormina en wat er allemaal te beleven viel, naar onze suite. We verbleven in de Etna suite - een grote ruimte met twee gescheiden kamers. Ideaal voor als je met een gezin bent, maar toch ook wel eens privacy nodig hebt. Bij binnenkomst lag er een gekoelde fles prosecco voor ons klaar én een gesigneerd bericht van Jim Kerr: 'Happy Anniversary'! We toastten op het balkon op het begin van een fijne vakantie.

Een hotelervaring is uiteindelijk vooral afhankelijk van hoe het personeel jou laat voelen, en de service en gastvrijheid van Villa Angela is uitmuntend. Het waren deze kleine touches die ons verblijf in Villa Angela onvergetelijk Hoewel het hotel bovenop een berg is, gaat er de hele dag door een shuttlebusje naar het centrum beneden. Als je naar het centrum wilde belde je naar de balie, gaf je de tijd door en zij reserveerden dan een plaatsje voor je in de shuttle. Ook voor de terugweg konden we wanneer we wilden worden opgehaald door maar naar het hotel te bellen, en dan reden we zo weer naar boven. Een fantastische oplossing waardoor we van zowel de rust als het drukke stadje konden genieten. Ook wanneer we bij een specifiek restaurant wilden eten, hoefden we dit maar te vragen aan de receptie en zij plaatsten dan een reservering.

Toen we naar het centrum gingen om te dineren, beseften we ons meteen dat Jim Kerr niet overdreven had. Taormina is absoluut een magisch plaatsje. Het oude stadscentrum ademt gezelligheid en sfeer. Het bruist er van de goede restaurants en terrasjes, maar ook leuke winkels. Er gaat een kabelbaan naar de lager gelegen delen van het plaatsje waar meerdere prachtige stranden te vinden zijn.

Het eerste wat ons opviel tijdens ons eerste diner was hoe vol en puur de smaken wel niet waren - onze chauffeur had gelijk! We waren zó verbaasd over hoe vol de smaak van de tomaten waren en hoe vers de vis proefde. Als je van seafood houdt is Taormina een geweldige plaats. Bij haast elk restaurant is er wel een vangst van de dag die apart is van de menukaart. Die presenteren ze dan aan je op een bord en dan kan je zelf je vis kiezen.

De dagen van de vakantie wisselden elkaar af met naar het strand gaan, naar het centrum gaan of bij het zwembad hangen. Van tevoren hadden we het over welke excursies we allemaal wel niet wilden doen (een 'the Godfather' tour of hiken op vulkaan Etna), maar door de warmte hebben we dat eigenlijk niet gedaan. Ook omdat we eigenlijk echt even het gevoel hadden dat we onze batterij wilden opladen in plaats van actief zijn. Dus hebben we het maar over ons heen laten komen.

Dan, hierbij mijn tips voor Taormina:

Het leukste om te doen in het centrum is om gewoon te struinen en alle pracht en praal in je opnemen. Doordat de straten smal zijn loop je de meeste tijd in de schaduw. Het is een genot om van terrasje naar terrasje te hoppen, cappuccino's te drinken en cannoli's te eten. Zoals hierboven al vermeldt staat Sicilië bekend om een hoop lekkernijen, dus qua eten zit je hier goed. Ook de Sicilianen zijn ongelofelijk fijne mensen, heel hartelijk en verwelkomend.

Een plaats die je niet over mag slaan is BamBar. Hier eet je de allerlekkerste granita - een Siciliaanse lekkernij bestaande uit gemalen vers fruit (of pistache, of amandelen), suiker, ijs en eventueel een toef slagroom. Het is zó lekker! Daarbij worden warme brioche broodjes geserveerd die je in de granita kan dippen. Soms is het erg druk en moet je even op een wachtlijst, maar wij hebben nooit langer dan een kwartier op een tafeltje moeten wachten. Het personeel is enorm vriendelijk, de eigenaar kan ontzettend veel talen spreken en past zich op iedereen aan. Stel je onze verbaasde blikken voor toen de eigenaar opeens in het Nederlands onze bestelling kwam opnemen...

Als je van parfum houdt, moet je zeker ook eens bij Narcisse langsgaan. Deze schattige kleine winkel heeft een fantastische selecte aan niche geuren, waaronder Montale Paris, Acqua di Parma en Creed. De donkere houten planken en wederom het vriendelijke personeel maken dit tot een heerlijke ervaring.

Qua restaurants is het in Taormina kiezen uit goed, beter en best. Trattoria Tiramisu was een aanrader vanuit Villa Angela, en het stelde niet teleur. Zulk smaakvol Siciliaans eten! Het merendeel van de kaart bestaat uit vis, maar er zijn ook vleesgerechten of pizza. Ik had een heerlijke linguine met verse kreeft. De tiramisu hier is - uiteraard - de allerlekkerste de je ooit zult eten, romig en zoet... Het kan hier door de populariteit druk zijn, dus zorg dat je een reservering hebt.

Struinen, proeven, struinen, ijsjes eten... Probeer wanneer je kan een gelato te eten, want zoals ze hier zijn eet je ze niet thuis. Op de rechterfoto zie je La Bottega del Buongustaio, waar je typisch Siciliaanse etenswaren kunt inslaan. Denk amandelkoekjes, marsepein, pistache crème, chocolade maar ook Italiaanse wijnen, olijfolie en balsamico. Het personeel legt alles uit met een brede glimlach en de typische Italiaanse trots en wil je maar wat graag laten proeven. De artikelen worden zorgvuldig ingepakt met een mooi kenmerkend papier, dus dit is ook een fantastische plek om souvenirs te scoren (helemaal voor je foodie vrienden).

Nog zo'n heerlijk restaurant: Osteria RossoDiVino. Deze is iets aan de prijzigere kant, maar het dubbel en dwars waard. De trots en het enthousiasme van het personeel is gigantisch. Ze leggen het complete menu uit, en dan wel op zo'n manier dat je alles wilt bestellen. Vooraf bestelde ik de rauwe visschotel en als hoofdgerecht alweer - jawel - de linguine met kreeft. Ik kan er niets aan doen, ik ben verslaafd! De wijnen her zijn voortreffelijk en het personeel doet zijn best om een echt lekkere wijn te adviseren aan de hand van het eten dat je hebt besteld. Je hoort het, ik ben ontzettend enthousiast.

De dagen dat we niet naar het centrum gingen hebben we aan het strand doorgebracht. Villa Angela en de andere hotels hebben relaties met de beachclubs op Mazzaro beach. Je reserveert bij de hotelreceptie je strandbedjes, waarna de shuttle jou komt ophalen om naar de beach club te gaan. Reserveren is wel echt een must, zeker in de drukke vakantieperiode zijn de strandbedjes erg gewild. De strandtent waar wij naartoe gingen is Lido la Pigna. Door de goede relatie met Villa Angela hadden we constant strandbedjes vooraan, het dichtst bij de zee. Wat ook top is, is dat er een beach service is, wat betekent dat je op je strandbedje eten en drinken kan bestellen en dit dan geserveerd wordt. Dit is op en top vakantie! Mocht je van het strand houden dan is dit echt vertoeven. Het strand is wel een kiezelstrand, dus zorg dat je waterschoentjes meeneemt voor wanneer je een frisse duik wilt nemen.

Ook hebben we vanuit het hotel een bootexcursie geboekt. Met z'n vieren en boot bestuurder Davide trokken we de zee op. Het was heerlijk om even af te koelen met de frisse wind in je haren. Davide stopte midden op zee om ons de kans te geven om in het water te springen. Zó leuk, want vanaf de boot en in de zon ziet het blauwe water er zó uitnodigend uit. Via het hotel hadden we een privé bootje, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je dit met een grote groep vreemden doet het een stuk minder leuke ervaring is. We zagen op zee ook boten die compleet volgepakt waren met toeristen, dus let hier op als je een reservering gaat maken.

Nog even over Villa Angela. Ons verblijf hier heeft een grote rol gespeeld in hoe positief wij de vakantie hebben beleefd. Zonder de fantastische aanraders van Ada de receptiedame en hun hulp in het maken van de reserveringen denk ik dat het een stuk minder relaxt zou zijn.

Naast de zeer goede service en het vriendelijke personeel zijn de andere redenen die het zo speciaal maken de ligging. Er is een groot terras waar je heerlijk kunt zitten en genieten van het schitterende uitzicht op Etna en de stad beneden. Ook is een groot pluspunt voor mij het zwembad, deze hadden we niet in Amalfi.

Omdat het een kleinschalig hotel is kan je altijd rustig bij het zwembad liggen. Hoewel wij wel last hadden van Engelse handdoekjesleggers (waar ik een sterke mening over hebt, maar dat terzijde), was er altijd plaats om te liggen en een duik te nemen.

Je hoort het, ik ben ontzettend enthousiast. We zullen hier zeker nog eens terug naartoe gaan. Maar, zoals je vast al weet, all good things come to an end en zo ook deze vakantie. Uitgerust en opgeladen kwamen we thuis met een prachtige ervaring waar we even van la dolce vita hebben mogen proeven.

Vorige

New in: Chloé Tess Small

Volgende

Kyoto 2019 - Shiba Café, een gouden tempel, herten aaien in Nara en meer!