New In

VanMoof X3 Review

Stel, je verhuist binnenkort naar het heerlijke Katendrecht, maar je werk is gelegen naast Rotterdam Centraal. Niet dat we op dit moment tijdens de coronacrisis naar kantoor mogen. Maar toch, je kijkt uit naar het moment zodra dit weer kan. Maar dan is er nog de Erasmusbrug die op de route ligt. De gedachte aan ten minste twee keer per week die brug op en af moeten fietsen, deed me bibberen van angst. Nee, daar moet zwaarder geschut voor komen. Dus, ik kocht een elektrische fiets. De VanMoof X3 welteverstaan.

De elektrische fietsen van VanMoof stonden al lange tijd op mijn radar. Door het strakke design en de hightech functies is het voor mij dé ideale stadsfiets. Toen door de coronacrisis mijn werk met een fietsplan op de proppen kwam, wat betekende dat je belastingvrij een fiets kon aanschaffen met opgespaarde vrije dagen, wist ik dat het moment was aangebroken. Ik schafte eindelijk een VanMoof fiets aan.

VanMoof X3

Bestellen en zelf in elkaar zetten

Ik koos voor het model X3. Een kleiner frame dat ik minder mooi vind dan het andere model dat VanMoof aanbied, de S3. Maar, ik las dat de S3 geschikt was voor mensen vanaf 170cm, en dat haal ik niet met mijn luttele één meter zestig. Nou ja, dus dan maar de X3. Het bestelproces verliep soepel, maar het duurde wel erg lang voordat ik de fiets eindelijk in huis had. Mid oktober had ik de fiets besteld, en begin Januari was deze binnen. Anderhalve maand gewacht dus.

VanMoof X3

De fiets werd bezorgd in een gigantische doos. De verpakking voelde stevig aan en was goed ontworpen (voor zo ver ik kan beoordelen). Ik keek ertegenop om de fiets in elkaar te gaan zetten (ik bedoel, kom nou, je betaalt al zó veel geld, en dan heb je nog het risico dat je jezelf in de kreupels rijdt door een schroef die niet strak genoeg is aangedraaid…), maar het ging eigenlijk vrij soepel. De instructies waren duidelijk. Het lastigste karweitje was om de elektrische draad weg te werken. Hier is VanMoof zich zelf ook bewust van, omdat er speciaal om die reden een feesttoeter in de toolbox opgenomen is.

VanMoof X3

Een volledige unboxing en een uitgebreidere uitleg over hoe het in elkaar zetten ging, kan je hieronder in de video zien.

 

 

 

Wat ik vind van de VanMoof X3

Ik vind de VanMoof X3 een fantastische fiets. Het kleinere frame van de X3 is geschikt voor alle lengtes tot 2 meter. De zithouding is te verstellen en ook het stuur kan hoger, waardoor je de perfecte houding voor het fietsen kan opzoeken. Ik vind het design, met de ingebouwde batterij, de lichten en de poederblauwe kleur ontzettend mooi.

De hydraulische schijfremmen en de Turbo powerboost knop werken perfect. Als je constant in powerboost modus fiets, kan de batterij 60km mee voordat hij op is. In de stad is dit een hele goede afstand.

Er zit een handige voordrager op, die ik heb vervangen voor een mandje. Het enige onhandige aan het mandje zijn de grote gaten, maar met een linnen tas blijft alles wel op z’n plek (en weer een excuus om geen plastic tasjes meer te nemen). Op de achterkant heb ik een bagagedrager en een fietstas gemonteerd. Daarnaast heb ik ook een extra slot gekocht en een fietsverzekering afgesloten. Want het blijft een fiets van 2.000,- die erg diefstalgevoelig is.

Het is mijn favoriete vervoersmiddel in de stad. Ook voor tripjes waar ik normaal nooit de fiets voor zou pakken, neem ik nu de fiets. Het is sneller dan de auto, de tram of de metro. Het voelt heerlijk om zaterdagochtend naar de markt op het Afrikaanderplein te gaan, boodschappen in te laden op de VanMoof en weer naar huis te fietsen. Het geeft zo veel vrijheid. Dus, als je iemand al fluitend met 25 km/uur over de Erasmusbrug ziet fietsen met groente en fruit in de fietstas, dan ben ik het.

Voordelen

  • De Turbo boostknop is een lifesaver. Het is zo fijn om deze te gebruiken wanneer je een heuvel op fietst of optrekt bij het stoplicht. Je fietst er zo een Felyx uit.
  • Het kickslot werkt top. Je zet de fiets bliksemsnel op slot.
  • Het anti-diefstal systeem. In de fiets zit een ingebouwd alarmsysteem dat geactiveerd wordt wanneer je de fiets op slot zet. Ook zit er GPS tracking in fiets, zodat wanneer deze wordt gestolen je bij VanMoof terecht kan.
  • Het geluid van de bel kan je aanpassen naar een traditionele fietsbel, een elektronisch geluid of een feesttoeter.
  • Je voelt je helemaal de shit als je met 25km/uur door Rotterdam fietst op dit poederblauwe gevaar.

Nadelen

  • De batterij is niet uitneembaar. Als je in een appartement woont of buiten geen elektriciteit hebt, dan moet je fiets binnenshuis opladen.
  • In het zonlicht is het LED display moeilijk te zien op de poederblauwe kleur van de fiets.
  • Soms bij het schakelen tussen versnellingen hoor je een harde mechanische ‘klak’ en kan je nog eens vooruit schieten.

De ultieme test: de Erasmusbrug

En dan nu, de hamvraag: hoe weerhoudt deze fiets zich tegenover de Erasmusbrug? Nou, beste lezer, laat me u vertellen: ik flits eroverheen als een bliksemschicht. Wát een heerlijkheid. Met de power boostknop ingedrukt vlieg ik iedereen voorbij. Hij is geslaagd!

Conclusie: de VanMoof X3 is één van mijn favoriete aankopen ooit. Een elektrische fiets is handiger en wendbaarder dan een scooter. In de stad is hij makkelijk te parkeren. Daarnaast is hij ook nog eens milieuvriendelijk. Yes, je leest het goed: ik ben fan!

11 Comments Add New Comment

    1. Jojo Van Rossum says:

      Ik wil em ook!!!! Ziet er ook zo gaaf uit. Veel mooier dan de S3. Ik ben lang 1.83 en ga vrijdag een testrit maken. Zo’n zin in. Ik vroeg mij af of de X3 het ook goed doet op lange rechte stukken want ik fiets niet zoveel door de stad

  1. jessy says:

    Hoi Maaike ik ben ook fan! We hebben zelfs een heuse Facebook groep met 2,5d leden!
    Kom er ook bij zou ik zeggen, de groep heet: VanMoof gebruikers Nederland.

    Top review trouwens!!

  2. Asmara says:

    Gekke vraag misschien maar; ik ben ook erg gecharmeerd van de Van Moof maar ik draag vaak in de zomer jurkjes en rokjes..is dat te doen? 🙂

    1. Maaike says:

      Hele goede vraag! Ik moet mijn been namelijk alsnog over de achterkant zwiepen, want ik ben 1.60m en het middenstuk is voor mij ondanks de inkeping alsnog vrij hoog… Zelf draag ik altijd lange/midi jurken en dan gaat het wel, maar ik kan me voorstellen dat het met een mini jurkjes lastig wordt…

  3. Marith says:

    Hi Maaike,

    Ik zag in een filmpje dat je stil moet staan bij de S3 om hem op een andere stand te zetten. Is dat bij deze versie ook? En heb je hem weleens getest zonder accukracht, is hij dan erg zwaar of is dat ook wel te doen?

    Dank je wel!

    1. Maaike says:

      Hi Marith! Ja, dat is zo. Hoewel ik in de praktijk nog nooit heb ervaren dat ik hem in een andere stand wilde zetten, ik heb hem eigenlijk altijd in de 4e versnelling.
      Zonder acccukracht vind ik hem erg zwaar!

  4. Arie Hennevanger says:

    Hai Maaike ik heb mijn x3 net binnen maar word geen wijs hoe de turbo knop werkt.Wat ik erg jammer vind dat alles in het Engels is niet mijn sterkste punt.Maar blij met de bike.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *