72 uur verjaardagsweekend in Antwerpen

Voor mijn verjaardag kreeg ik van Thijs een weekendje weg naar Berlijn. Maar, tijdens het plannen van het tripje kwamen we erachter dat Berlijn toch iets verder weg ligt dan wij in ons hoofd hadden zitten. Voor slechts drie dagen inclusief reizen vonden we dat te kort. Dus, we gooiden het om voor een stad dichter bij huis: Antwerpen!

Een overheerlijke lunch bij Moss: eggs benedict en een iced latte

We stapten op Rotterdam Centraal op de trein en met een rechtstreekste verbinding stonden we binnen no time in Antwerpen. Overnachten deden we in Hotel Indigo. Hier wilde ik slapen, omdat IHG op dit moment een aanbieding heeft lopen dat je tot en met maart voor iedere overnachting het dubbele aantal punten zou krijgen. Onder de IHG groep vallen een enorm aantal hotels, dus die punten kunnen we dan vervolgens weer gebruiken voor een gratis overnachting ergens anders. Prima hotelletje, heerlijk centraal gelegen. Wel vrij gehorig, en dan sliepen we nog aan de achterzijde van het hotel (de voorzijde grenst zowat aan het Centraal Station, wat in het weekend nogal druk is).

Compleet in m’n nopjes, mensen kijken met met zonneschijn en een Aperol Spritz

Bij aankomst was onze kamer nog niet klaar, maar we konden in elk geval ons koffertje kwijt zodat we de stad konden verkennen. Lunchen deden we bij Moss, een gezellig plekje met een nog gezelligere menukaart. Hier genoot ik van een heerlijke eggs benedict en, omdat het zonnetje scheen, een iced latte. Na de lunch liepen we nog een stukje langs de rivier de Schelde, genietend van het stralende lenteweer.In de namiddag ploffen we neer bij de Duke of Antwerp voor een aperitiefje. In de eerste instantie wil ik hier eigenlijk niet zitten. Omdat het café op zo'n drukke plek is gelegen, krijg ik een beetje tourist-trap-vibes. Maar als we even later zitten met een (prijzige) Aperol Spritz en onze zonnebrillen op onze neus, is al mijn weerstand verdwenen. We kletsen erop los en op de zeldzame momenten dat we even zwijgen kijken we naar de mensenmassa's die voorbij lopen. Wat een ultiem vakantiegevoel!

Onze amuse tijdens on diner bij Bistrot L’ilot: brioche, gerookte paling, kervel mayonaise

Die avond eten we bij Bistrot L'ilot, een restaurant dat ons getipt is door onze vaste barista bij het café om de hoek. Eigenlijk verdient deze plek een eigen blogpost, wat een heerlijke avond hebben we hier beleefd. We genoten van 5 gangen verrassende gerechten en de lekkerste natuurwijn. Op deze manier heb ik groente nog nooit eerder geproefd! Met een voldaan gevoel en volle buikjes rollen we naar ons bed.

Op de eerste foto: gestoomde kabeljauw, boerenkool, spinazie, verjus, tomaat & gebrande broccolini, huisbereide sambal, pinda. Op de tweede foto: Franse coquille, miso bouillon, aardpeer, hazelnoot

De volgende dag staat in het teken van winkelen, want van dat mooie lenteweer krijgen we zin in een nieuwe garderobe. We beginnen met een bodempje leggen in de vorm van pancakes, bij de Wasbar om de hoek. Daarna lopen we naar de Uniqlo waar ze mega fijne basics verkopen. De volgende stop is Graanmarkt 13: de allermooiste winkel in Antwerpen. Hier verkopen ze de mooiste merken voor kleding, interieur en beauty. Heerlijk om hier te snuffelen tussen alle mooie spulletjes.

De Wasbar is een gezellig café dat tegelijkertijd dienst doet als – je raadt het niet – wasserette

Nog een noemenswaardige winkel die we bezoeken is Vier: een megahippe streetwear winkel. Ik twijfel hier om een paar grijze New Balance aan te schaffen, maar besluit het toch niet te doen. We ploffen neer voor een koffie en lunch bij Cafématic. Het wordt een tikkeneike, ofwel: een sop ei. Met van die perfect getoaste brood reepjes met roomboter om er in te dippen. Daarna doen we nog wat interieurwinkels aan (waaronder een mega chique winkel voor kristal en bestek).

De mooiste winkel in Antwerpen: Graanmarkt 13

Ik ben positief verrast hoe fijn Antwerpen eigenlijk is om te winkelen. De stad is compact, de grote merken zoals H&M, Uniqlo, Arket en Other Stories zijn aanwezig, maar er zijn ook meer dan genoeg onafhankelijke boetiekjes om naar hartenlust te shoppen. Daarnaast heb je ondanks de korte afstand met Rotterdam toch een beetje het gevoel alsof je op vakantie bent. Ik kom zelfs tot de schokkende conclusie dat ik het hier fijner winkelen vind dan in mijn geliefde Amsterdam.

Op de eerste foto: de fraaie trap naar de bovenste verdieping van Vier. Op rechts: Cafématic, geweldig café met goede koffie en versgebakken lekkers

Na een flinke shopdag droppen we onze tasjes in het hotel en gaan richting Umamido: het ramen restaurant dat ik had ontdekt tijdens mijn laatste trip naar Gent. Ook hier smaakt de ramen meer goddelijk. Na het avondeten willen we een drankje doen bij Botanic Sanctuary en ploffen we neer bij Henry's Bar. Ik bestel een rood wijntje, Thijs een pisco sour. In een Great Gatsby-achtige setting genieten we van de sfeer. Die avond besluiten we nog spontaan naar de bioscoop te gaan en duiken we daarna weer in ons hotelbedje.

Favoriet in België: ramen van Umamido. Op rechts de sfeervolle Henry’s Bar

De zondagochtend vertrekken we weer met de trein naar huis. Maar, het feestweekend gaat nog even door. In Rotterdam was er namelijk een samenwerking gaande van drie van mijn favorieten: wijnbar Cult, bakker Lepetitjean en Kaapse Maria. Samen verzorgden ze overheerlijke lobster rolls en Radikon: een frisse, oranje wijn die heerlijk paart met de lobster roll. Wát een feest! Wat een heerlijkheid. Het is maar goed dat we vroeg gaan, want na een uur zijn ze uitverkocht.

Als ik een kat was dan was ik hier aan het spinnen. Helemaal tevreden met een glas Radikon en een lobster roll!

Ik heb ongelofelijk genoten dit verjaardagsweekend, boordevol lekker eten en mooie winkels. Daarnaast konden we weer echt even met elkaar zijn, en bovendien heb je, ondanks de kleine afstand, toch nog wel een beetje het buitenland gevoel.